Struktur i Teams
Hvis I bruger Teams, er det vigtigt fra start at have en tydelige struktur.
I skal på skolen blive enige om, hvordan I vil bruge Teams, og hvordan det skal opbygges.
Nogle skoler lader med fordel en gruppe ansatte fastlægge strukturen og oprette teams med titler og ejere. Herefter står teamejeren for at tilføje medlemmer, kanaler, mapper etc.
Får man ikke fastlagt en tydelige struktur, ser vi at Teams ender med at blive et rodet område, som medarbejderne har svært ved at navigere i, og der bliver slettet teams og kanaler i forvirringen.
Vi vil gerne hjælpe jer på vej med en overskuelig struktur, og kommer derfor med forslag til opbygninger, som vi har set virker for mange af vores brugere.
Der er to muligheder for at lave klasseteams.
- Skolen opretter og vedligeholder selv alle klasseteams. Det betyder, at lærere eller administrativt personale tilføjer nye elever, fjerner fraflyttede elever og selv årsruller teams i forbindelse med sommerferien.
- Autooprettede klasseteams er et tilkøb hos EasyIQ. Kort fortalt bliver klasseteams oprettet automatisk og vedligeholdt af EasyIQ. Nye elever tilføjes og tidligere elever fjernes automatisk fra klasseteams. Lærere og andre ansatte, som via jeres brugeradministration er tilknyttet klassen, tilknyttes også automatisk klasseteamet. Vi sørger for at jeres klasseteams årsrulles. Læs mere om tilvalg af klasseteams på vores hjemmeside.
Struktur i klasseteams
Vi foreslår nedenstående struktur til klasseteams - uanset om de er autooprettede eller I selv har oprettet dem.
Lav et team til hver enkelt klasse, eller brug de autooprettede teams, og opret herefter fagkanaler i teamet. På den måde skal klassens elever kun søge i et team, for at finde materialer, beskeder og opgaver for alle fag. (Se her hvordan du opretter kanaler i et team.)
Herunder ses et eksempel på et klasseteam for 8.X. I teamet finder eleverne deres fagkanaler, hvor faglæreren bruger filområdet til materialer og dokumenter.
Medlemmer af teamet er per automatik medlem af alle kanaler. Er man dansklærer, og ønsker man ikke at blive notificeret om alle hændelser i andre kanaler, kan man skjule kanalen.
Valgfag
Har I valgfag på tværs af klasser og klassetrin, kan der oprettes et team til valgfag og herefter kanaler til hvert enkelt valgfag. Kanalerne oprettes som privatkanaler, og der tildeles kun adgang for valgfagets elever.
På billedet ses hængelåsen, som viser at det er en privatkanal. Selv om alle valgfagselever har adgang til teamet, er en elev kun tilknyttet kanalen tilhørende vedkommendes valgfag. Har man en fælles besked til alle omkring valgfag, kan den skrives ud i generelkanalen, og vil nå alle medlemmer uanset fag.
Er der tale om flerårige valgfag, kan der med fordel oprettes et separat team til dette valgfag, og kanaler kan bruges til forskellige discipliner i faget.
Teams til kollegialt samarbejde
Strukturen i teams til samarbejde mellem kolleger, bør opbygges ud fra den opbygning der i forvejen er på skolen. Arbejdes der meget i fagteams, kan man lave teams for hvert fag, og bruge kanalerne til årgange eller opdelt i indskoling, mellemtrin og udskoling.
Foregår det meste af samarbejdet i årgange, kan man lave årgangsteams, og bruge kanalerne til de enkelte fag.
For at komme godt fra start, eller få ryddet op i det nuværende, er det vigtigt at personalegruppen finder ud af hvilke behov der er, og hvordan man laver en struktur, som holder over flere skoleår.