Administrere deling med eksterne brugere i Microsoft 365
Hvis du udfører arbejde, der omfatter deling af dokumenter eller samarbejde direkte med leverandører eller bestyrelse, kan det være en god ide at dele indhold på dit team websted eller OneDrive til arbejde eller skole med personer uden for organisationen, som ikke har licenser til dit Microsoft 365 abonnement.
Dette kan gøres ved at gå i "Politikker -> Deling" i Microsoft administrationsmodulet.
Her er der forskellige valgmuligheder for organisationen, og hvordan deling med eksterne brugere skal tillades.
Første mulighed er via slideren både for OneDrive og SharePoint. Ved hjælp af slideren kan tilladelser hurtigt indstilles efter ønske.
Nedenstående funktion styrer adgang til fil- og mappelinks, således at når man vælger at dele en fil fra f.eks. sit OneDrive, og der genereres et link, deles dette kun som angivet her.
Her er det relevant om man tvinger brugeren til at specificere en mail når der deles, eller om brugere skal have lov til at dele til alle med adgang til linket. Ved sidstnævnte mister man kontrol over hvem linket deles med og evt. videredeling til tredjeperson.
Begge nedestående funktioner kan vælges af den enkelte bruger, som generere et link til deling, men det kan være en fordel at sætte deling til "Vis" som standard, da det mindsker fejl i delinger.
Med "indstillinger for udløb og tilladelser for links" kan man opsætte begrænset adgang til delinger. På den måde begrænses adgangen.
I Andre indstillinger er der ikke mange overvejelser, da alle funktioner som standard er slået til. Det anbefales at have disse aktiveret, da det kan hjælpe med at identificere hvem der har set filer og tilføjet i dokumenter.
Kommentarer
0 kommentarer
Log ind for at kommentere.