Undgå misbrug - Skift din kode eller spær din bruger
Som it-bruger på din arbejdsplads er du forpligtet til at tage forholdsregler for at beskytte egen og andres data.
Derfor skal du altid følge EasyIQ's Sikkerhedvejledning, og aldrig overdrage dine loginmidler til andre.
Skulle det ske at dine loginmidler misbruges eller der opstår mistanke om misbrug, skal du handle øjeblikkelig. Det gælder også hvis din enhed bliver stjålet, eller på anden måde havner et "forkert" sted.
Du kan gøre følgende for at forhindre andre i at tilgå data via din brugerprofil.
Ændre kode
Har du mistanke om at en eller flere kender til dit kodeord, bør du straks ændre din kode.
Det kan du gøre igennem Unilogin-boksen.
Denne vejledning viser hvordan du hurtigt skifter din kode: Skift din egen adgangskode.
Fjern enheders tilknytning
Ordet enheder dækker over de elektroniske devices, som du tilgår internettet med.
Vi skelner mellem personlige og delte enheder. Som vist på illustrationen har mange personer adgang til delte enheder, og man bør derfor være yderst opmærksom på at tilgå følsomt data på en delt enhed.
Har du mistet en enhed, som du benytter i dit arbejde, og bl.a. bruger for at tilgå personfølsomme data, kan du fjerne enhedens tilknytning til din browser. Ved at fjerne tilknytningen, kan uvedkommende ikke tilgå løsninger, hvor du normalt udfører en "step-up" - f.eks. "Sikre Filer" Aula, eller Meddelelsesbogen i SkolePortal.
I artiklen Fjern enheders tilknytning kan du se hvordan du fjerner en bortkommet enheds tilknytning vha. kodeskift.
Spær din bruger
Den sidste mulighed er at spærre din bruger via kodeskift.
Du kan spærre din bruger i kodeskift på følgende måde:
- Login på Kodeskift.dk
- Vælg "Min kode"
- Tjek af i boksen til højre under "Spær brugeren" og angiv en årsag til
- Klik på "Spær bruger"
Du vil nu blive udelukket fra Kodeskift.dk, da din bruger er spærret.
Når du er klar til at ophæver spærringen, kan du selv ophæve spærringen.
Du skal:
- åbne et privat browservindue/inkognitovindue
- gå til Kodeskift.dk.
- logge på med dit MitID/NemID
- gå til "Min kode" og ophæve spærringen samme sted, som du foretog spærringen.
Bemærk! Hvis du er blevet spærret af en IT-administrator eller leder i din organisation, kan du ikke selv ophæve spærringen. Samme person eller en med tilsvarende rettigheder, som den der foretog spærringen, er den eneste som kan ophæve en spærring, der ikke er foretaget er brugeren selv.
Kommentarer
0 kommentarer
Log ind for at kommentere.