Workspace management - kodeskift.dk
Med Workspace Administrator i kodeskift.dk kan en administrator tilgå forskellige funktioner i forhold til brugere, styring og overblik for løsningens enrolled Chromebooks.
Herunder vises de forskellige funktionaliteter i Workspace management.
Afmeldte brugere
Under dette punkt har du mulighed for at hjælpe slettede brugere til adgang til deres data i op til 90 dage efter sletning fra jeres løsning.
Brugeren søges frem enten via navn eller UniLogin-brugernavn.
Du får nu følgende frem:
1) Brugerens navn
2) Hvilken rolle brugeren havde - elev eller ansat
3) Brugernavnet, som brugeren skal benytte til at logge på med. Ved at klikke på brugernavnet, kopieres det til udklipsholderen, og kan herefter sættes ind i en besked.
4) Adgangskoden som skal benyttes ved login. Ved at klikke på ikonet, kopieres koden til udklipsholderen og kan indsættes i en besked.
5) Viser antallet af dage tilbage før brugeren slettes permanent
6) Ved at klikke på de tre streger åbnes op for punkt 7 og 8
7) Som standard står brugeren med følgende tekst: "Må logge på : Nej". Ved at klikke på Nej ændres det til Ja, og brugeren kan logge på Google.com med oplysningerne fra punkt 3 og 4.
8) Bliver det nødvendigt at nulstille koden, kan det gøres på teksten vist i punkt 8. Derefter vil koden være en anden end den i punkt 4. Dette kan ske hvis brugeren har ændret koden og ikke kan huske den, eller en anden skal have adgang til kontoen, og koden er ændret siden den blev autogeneret.
Brugere
Her kan man søge på de chrome-enheder brugeren har benyttet i løsningen.
1) I søgefeltet skrives navn eller UniLogin-brugernavn for brugeren
2) Tryk på Søg
3) Herefter kommer en liste med den eller de brugere i løsningen med det indtastede navn
4) Ved at trykke på "Vis brugerinfo", åbnes et nyt vindue med oplysninger om bruger, samt hvilke enheder denne bruger har benyttet.
Det fundne Enheds-id kan kopieres, og indsættes i punktet "Enheder" som beskrives herunder.
Enheder
Menupunktet Enheder giver mulighed for at få oplysninger om enkelte enheder, der er enrolled i løsningen. Ved at benytte det enheds-id, som man fandt under Brugere og kopierer ind i søgefeltet her, vil man kunne finde nogle oplysninger om enheden.
1) Indtast eller indsæt kopieret enheds-id i søgefeltet
2) Tryk på Søg
3) Enheden dukker frem som resultat på søgningen
4) Ved at trykke på "Vis enhed", åbnes et nyt vindue med info om enheden.
Hvis man klikker på Sessioner kommer yderligere oplysninger frem, hvor man kan se, hvem der har benyttet enheden, dato for hvornår enheden er blevet brugt, start- og sluttidspunkt for sessionen samt muligheden for at spore enheden ved hjælpe af Google maps. Man kan på denne måde få et overblik over hvem, hvornår og hvor enheden sidst er brugt.
Flytninger
Under dette punkt kan man finde en log over hvordan enhederne flytter rundt mellem brugere, og hvilket OU de har været på og nu er flyttet til. Hvis en Chromebook først bruges af en elev, og derefter bruges af en anden elev i en anden klasse vil det fremgå her. På den måde vil man have et overblik over hvem der senest har brugt enheden, samt i hvilket OU den er set.
1) Chromebookens navn
2) Hvem har tidligere har været logget på enheden
3) Aktuelle bruger
4) Hvilket OU enheden kom fra inden flytningen
5) Det OU enheden havnede i efter flytning
6) Dato og tidspunkt for flytning
7) Her kan du se om enheden er flyttet OU, eller blevet i det samme.
Flytningsopsætning
Funktionen giver mulighed for at opstille regler for om Chrome-enheder må flyttes fra et OU til en andet OU, og derved styre om evt. OU-baserede rettigheder følger med enheden, eller overtages af de rettigheder, der er sat på det nye OU.
F.eks. kan Chromebooks ligge på et bibliotek, og dermed være tilknyttet et OU kaldet Bibliotek. Bibliotekets tilknyttede enheder har et sæt regler opsat, som kun gælder dette OU. Da disse enheder ikke må flyttes ud, bevares indstillingerne på dem, selvom en bruger fra et andet OU logger på enhederne.
Se mere på billedet herunder.
1) OU-oversigt med mulighed for at lave regler både på hoved-OU samt under-OU'er
2) Antallet af enheder i de enkelte OU'er
3) Skal en Chromebook-enhed kunne flytte ind i dette OU og følge den pågældende OU's indstillinger, skal menuen foldes ud og sættes til "Tillad".
4) Om en enhed kan flyttes ud af en OU, eller skal blive, indstilles her.
5) Her kan man se mulighederne i drop-down-menuen. "Nedarvet" betyder at enheden i en under-OU "arver" flytningsreglerne fra hoved-Ou'et.