Vejledning til login med @ - ELEV
Når en skole benytter EasyIQ IdP, skal alle brugerne benytte et brugernavn, som indeholder et domænenavn.
I eksemplet herunder ses forskellen på login med "ægte" unilogin gennem STIL, og login med EasyIQ IdP.
Domænenavnet i dette eksempel er engskolen.dk.
STIL unilogin | EasyIQ IdP unilogin | |
Brugernavn | mary190m |
mary190m@engskolen.dk |
Skift af kode | unilogin.dk | kodeskift.dk |
Benyttes til | Aula, Skoleintra, fagportaler og andre abonnementsservices med unilogin-adgang. |
Aula, Skoleintra, fagportaler og andre abonnementsservices med unilogin-adgang. Benyttes desuden også til lokalt netværk, printer, skole-pc'er og andre lokale løsninger. |
Andet |
Mulighed for at nulstille og låse bruger op på kodeskift.dk |
Læs mere om Hvorfor bruge @ i unilogin-boksen?
Første gang elever logger på med @domænenavn
På kodeskift.dk finder du som IT-vejleder/klassens tilknyttede lærer de midlertidige passwords, som eleverne skal bruge for at logge ind med @domænenavn.dk første gang.
Log ind på kodeskift og find den pågældende klasse ved hjælp af menupunktet "Mine klasser/hold".
Når du trykker på klassens navn, i dette eksempel 9.A, foldes listen med alle elever ud.
I dette eksempel er det første gang klassen skal bruge @login, og den enkelte elevs kode kan ses ved at klikke på øjet. Disse koder bruges til login i en uniloginboks første gang. Herefter vil de blive bedt om at sætte en ny kode.
Bemærk! Alle elever og brugernavne er fiktive i vores eksempler.
Ved at klikke på øjet ud for den enkelte elev, kan du se elevens midlertidige kode.
Billedet herunder viser hvordan det kan se ud i en klasse med elever, som tidligere har brugt @-login.
- Brugeren er enten ny på IdP'en eller har fået nulstillet sin kode. Ved at trykke på øjet, kan IT-vejleder eller lærer se den midlertidige kode.
- Brugeren skal skifte sin kode ved næste login.
- Koden er ændret - betyder at brugeren har lavet en personlig kode.
Når brugerne er lavet en personlig kode, kan IT-vejleder/lærer ikke længere se koden.
Har en bruger glemt sin kode med @, kan du som lærer eller IT-vejleder nulstille dem. Læs mere!
Udskriv liste med koder
Du kan udskrive en liste med alle midlertidige koder for en klasse.
Det kan gøres på to måder.
- Udskrive et A4 ark til hver enkelt elev med deres brugernavn og midlertidige kode.
- Udskrive en samlet liste med alle elever og deres midlertidige koder.
- Markér hele klassen ved at vinge af ud for klassebetegnelsen
- Vælg herefter udskriv via de tre streger i højre side
For at udskrive et kodebrev til hver enkelt elev, skal du vælge mulighed 1.
For at udskrive en samlet liste med alle elever, skal du vælge mulighed 2.
I nedestående artikel kan du se hvordan eleverne skal logge på, når de har fået udleveret deres brugernavn med @ og deres midlertidige kode.
Se i øvrigt en typisk fejl ved login med @domænenavn i uniloginboks.
Du kan læse i artiklen hvorfor dette sker, og hvordan du kommer videre.
Fejl ved login med @
Kommentarer
0 kommentarer
Log ind for at kommentere.