Oversigt over fællesdrev (kun for administrator)
Hvis du er administrator for organisationens Google Workspace, kan du danne dig et overblik over oprettede fællesdrev for organisationen.
- Log på Google med din administratorkonto og vælger "Admin" i feltet med apps i højre hjørne.
- I næste vindue skal du vælge "Apps"
- Det kan gøres i felterne eller via menulinjerne i venstre hjørne
- Næst vælges "Google Workspace" i feltet eller i menulinjerne.
- Herefter vælges "Drev og Docs"
- Nu er du der næsten! Vælg "Administrer fællesdrev"
Herefter kommer en oversigt over fællesdrev i organisationen.
Ved hjælp af filteret kan du sorterer i visningen.
Der er mulighed for at sortere på følgende kriterier:
I oversigten har du mulighed for at:
- Administrere medlemmer
- Ændre i grundlæggende indstillinger
- Gendanne data
Administrer medlemmer
I funktionen "Administrer medlemmer" kan du:
- tilføje nye medlemmer eller grupper til fællesdrevet
- Ændre i medlemmers rettigheder i drevet.
Rettighederne fordeler sig på fem roller:
- Læser - medlem har kun mulighed for at læse dokumenter
- Bruger med kommentaradgang - kan kommenterer på det læste
- Bidragyder - kan tilføje og redigere i filer
- Indholdsadministrator - kan det samme som nævnt ovenfor + flytte og slette filer
- Administrator - kan administrere indhold, brugere og indstillinger og har alle tilgængelige rettigheder i et fællesdrev.
- Det er også muligt helt at fjerne en bruger fra et fællesdrev.
Indstillinger
I indstillingerne kan man ændre hvilke rettigheder forskellige brugere har i det udvalgte fællesdrev.
Husk at klikke på Udfør når du har foretaget dine ændringer.
Gendan
Ved at klikke på gendan ud for det valgte drev, kan man vælge at gendanne data fra drevet.
Det skal dog være slettet inden for de sidste 25 dage.