Viderestilling af mails
Af sikkerhedsmæssige grunde har Microsoft siden efteråret 2020 etapevist ændret indstillingerne for videresendelse af mails.
Som standard er det ikke muligt at videresende sine mails til en konto udenfor organisationen.
Dette er et super godt sikkerhedstiltag fra Microsoft, som er med til at sikre misbrug af Office365-løsningen.
Hvilken betydning har det for jeres organisation?
Hvis ansatte har opsat videresendelse af mails til en privat mailboks, vil de ikke modtage mails sendt til deres arbejdsmail, og afsender vil få besked om at mailen ikke kan leveres.
Det samme gælder hvis man som ansat både har en mailadresse tilknyttet en skole, og en mailadresse tilknyttet kommunen. Selv om skolen er en del af den pågældende kommune, er det to forskellige licenser og dermed opfattes det som to organisationer. En videresendelse mellem disse to mails vil derfor også blive deaktiveret.
Hvad kan man gøre?
I alle mailprogrammer kan man opsætte flere konti, og på denne måde kan man tjekke mails i samme program for to eller flere konti.
Har man flere mailadresser indenfor samme organisation, er det stadig muligt at videresende mellem disse.
Linket er til Microsofts supportside, som viser hvordan du opsætter en mailkonto i Outlook.