Kom i gang med Office365
Herunder guides du til de basale funktioner, når du logger på Office365 for første gang.
Vær opmærksom på, at alle funktioner ikke nødvendigvis er tilkøbt af din skole.
1. Login og navigation
- Log på EasyIQ Office365 via smartlinket; http://intranet.easyiqcloud.dk eller via samme link, som findes øverst til højre på www.easyiq.dk
- Indtast dit UNI-Login brugernavn og adgangskode i UNI-Login-boksen, hvorefter du vil blive logget ind på forsiden af EasyIQ Office365.
- Du kommer nu ind på forsiden af Office365. Bemærk! Der kan være variation i udseendet på forsiden. Billedet herunder er derfor kun vejledende.
- Du navigerer i løsningen via de store knapper på forsiden, eller via app-starteren (1), som findes i øverste venstre hjørne . I app-starteren finder du mange Office365-funktioner. Nogle findes både på forsiden og i app-starteren.
- Vil du tilbage til forsiden, kan du trykke på EasyIQ-logoet (2), som findes øverst i den sorte linje. Den returnerer dig til forsiden.
2. Aktivering af dit OneDrive
Første gang du logger på OneDrive (dit personlige arbejdsdrev), skal det aktiveres.
- Klik på ”OneDrive” i app-starteren øverst til højre, eller OneDrive knappen midt på forsiden.
- Du får nu denne besked ”Velkommen til OneDrive for Business”. Under billedet vælges "Spring dette trin over".
- Dit OneDrive bliver herefter genereret og er snart klar til brug.
- Næste gang du går ind på OneDrive for Business, får du en pop-up besked der siger "Få mest muligt ud af SharePoint" Den siger du ok til.
- Dit OneDrive for Business er nu klar til brug.
3. Indhold og funktioner i EasyIQ Office365
Bemærk! Følgende punkter er tilgængelige hvis din skole har købt og givet adgang til alle funktioner.
Fra forsiden er der adgang til:
OneDrive er brugerens privat arbejdslager med 1TB online plads og adgang til Office-funktionaliteter.
Det er muligt at synkronisere OneDrive til sin lokale pc'er og på den måde arbejde i f.eks. den fulde word-version, og stadig gemme i skyen. Det er også muligt at dele dokumenter og mapper fra sit OneDrive, men vi anbefaler på det kraftigste at man IKKE deler fra OneDrive, men i Teams.
Grupper og Teams skal bruges til skolens data. Læg filer til deling i et fælles Team fremfor på en brugers OneDrive, da OneDrive er personligt og forsvinder sammen med brugeren. Har I derimod delt i Teams, består filerne, selv om forfatteren forsvinder fra Teamet. Læs mere om deling af filer her.
Når en ansat stopper på skolen, er det vigtigt at tale om eventuelle delte filer og gennemgå brugerens data.
Teams sparer brugerne tid i deres fælles kommunikation og samarbejde. Kollegaer kan dele filer, samarbejde og holde online møder i et kollegialt team.
I et klasseteam kan underviser oprette opgaver, få besvarelser, kommentere og give karakter.
Et klasseteam giver også mulighed for fjernundervisning, hvor læreren har den ledende rolle og kan dele skærm med eleverne.
Links giver jer mulighed for at lave egen linkliste over digitale læringsmidler. De portaler, som er Unilogin-baseret, kører med Single Sign On. Det vil sige, at er man først logget ind med sit Unilogin i office-portalen, og åbner et link, vil man automatisk blive logget på.
SkolePortal er EasyIQ's læringsplatform, hvor undervisere kan lave digitale læringsforløb med bl.a. multimodalt indhold og varetage opgave/aflevering mellem underviser og elev.
Giv klassen en opgave med start- og sluttidspunkt, enten løses den individuelt eller grupper. SkolePortal har værktøjet til både at lave opgaven, kommenterer den, give feedback og karakter. Alle opgaver gemmes i elevens digitale portfolio.
Opgaver kan besvares direkte i f.eks Word eller Excel. Eller eleven kan selv uploade præsentationer, dokumenter, videoer eller billeder.
Derudover har underviser mulighed for at give videofeedback. Læs mere om SkolePortal og SkolePortal Basis her.
Mail/Klasser giver hver enkelt bruger en mailkonto med 50 GB. Brugerens e-mailadresse bliver Uni-loginbrugernavn@domæne.dk.
Yderligere indeholder Mail nem adgang til klasserne (tilvalg), et fælles område baseret på STIL-informationer. Eleverne er automatisk tilmeldt deres klasser som hos STIL. Kan læreren ikke se sine klasser, skal de vælges i SkolePortal via dette link.
Læs mere om at vælge sine klasser.
Linket til at vælge sine hold og klasser ligger også tilgængeligt i Office365 i Links-modulet eller på Office365-forsiden, hvis I ikke har Links-modulet.
Personer er en oversigt over alle brugere og klasser på skolen/i kommunen, og giver mulighed for at lave kontaktlister.
Kalender til dine aftaler og til booking af møder i Teams. Ønsker skolen at skemaet for den enkelte skal vises i kalenderen, kan dette tilkøbes i form af Skemabrikker.
Software er stedet hvorfra brugeren downloader Office-pakken til sin pc'er. Hver bruger, dvs. både elever og lærere, har 5 licenser til rådighed, som kan bruges på egne computere og mobil-enheder.
Læs mere om gratis Office-pakker til elever og lærere.
Når du skal bruge en af dine licenser, vil du blive spurgt om din mailadresse. Her skal du bruge UNI-Login-brugernavn@domæne.dk og din UNI-Login-adgangskode.
I Software får du også adgang til Skype for Business.
App-starteren indeholder bl.a.
Sway er et præsentationsværktøj til brug for både lærere og elever. Lav din egen hjemmesider af billeder, videoer, blogindlæg mv., som kan deles med elever, forældre eller personer uden for skolen via et link. Oplagt værktøj til nyhedsbreve, slutprodukter til projektuger eller billeddeling fra lejrture etc.
Se et eksempel på Sway.
Forms - Er et spørgeskemaværktøj, hvor du kan oprette dit eget online spørgeskema bestående af en lang række forskellige spørgsmålstyper - lige fra multiple choice, hv-spørgsmål, rating-spørgsmål mm. Spørgeskemaet er tilgængeligt med et unikt link, som sendes til respondenterne.
Forms opsamler automatisk svarene og genererer en rapport med diagrammer derudfra. Sætter du indstillingerne til at respondenter er indenfor egen organisation, f.eks. elever i klassen, kan du se hvad hver enkelt har svaret på dine spørgsmål.
Forms har også en indlejrings-funktion, som gør det nemt, at indlejre dit spørgeskema andre steder, f.eks. Sway.
Class Notebook er en version af OneNote, som er skræddersyet til det digitale klasseværelse. Læreren kan oprette eleverne i klassenotesbogen, og differentiere rettighedsniveauet, så han/hun uhindret kan uddele materiale, uforstyrret kan følge med i elevens arbejde og tillade eleverne samarbejdsrum, hvor de alle kan skrive sammen på samme tid i samme notesbog.
Staff Notebook er et andet redskab, som gør det nemt at samarbejde med kolleger. Denne findes hvis du trykker "Vis alle mine apps" i app-starteren.
Delve er et opslagsværktøj i Office365, hvor den enkelte bruger kan søge efter indhold, som er tilgængelige for denne bruger. Hermed kan man lede efter dokumenter, personer, billeder, navne etc. Delve medtager ikke personlige dokumenter i søgningen, men kun filer som er tilgængelige for dig i din organisation. Læs mere om Delve.
Yammer er et professionelt socialt medie, som er integreret med jeres Office365. Giver mulighed for at danne grupper, netværk med deling af socialt indhold såsom billeder, filer, polls, videoer mv.
4. Andre smartlinks til EasyIQ Office365
- Foruden smartlinket http://intranet.easyiqcloud.dk, som sender dig til forsiden af løsningen, så har vi også lavet yderligere smartlinks, som sender dig direkte til bestemte steder i Office365.
- http://onedrive.easyiqcloud.dk - Direkte ind på brugerens OneDrive for business - kan også bruges første gang til generation af brugers OneDrive for business
- http://mail.easyiqcloud.dk - Direkte ind i brugerens mail i Office365
5. Søgning på brugere
- For at søge på brugere i Office 365 skal man gøre følgende:
- Ved søgning på elever bruges klassebetegnelsen, mellemrum og elevens fornavn.
- Eksempel: Søgning på "2a Pe" giver "2a Peter Hansen".
- Ved søgning på ansatte bruges fornavn, mellemnavn og efternavn.
Kommentarer
0 kommentarer
Log ind for at kommentere.