Opret et klasseteam
Teams til klasser kan oprettes på flere måder. Denne vejledning ser på to muligheder, når teams til klasser oprettes manuelt af ansatte på skolen.
En tredje mulighed er autooprettede klasseteams, som er et tilkøb hos EasyIQ. Kort fortalt bliver klasseteams oprettet automatisk og vedligeholdt af EasyIQ. Nye elever tilføjes og tidligere elever fjernes automatisk fra klasseteams. Læs mere om tilvalg af klasseteams her på vores hjemmeside.
Sådan opretter du et team til din klasse:
- Log på Teams i enten webbrowser eller i Teams app'en på din pc
- På oversigten over dine Teams, vælger du "Deltag i eller opret et team"
- I næste vindue får du to muligheder.
- Vælg den første kasse og tryk på "Opret team".
- Du skal nu vælge teamtype. Du kan vælge mellem to typer, når det er til en klasse. Herunder forklares de to typer.
Første type er Klasse - Ved at oprette et klasseteam følger nogle standardfunktioner med i Teamet.
-
- Klassenotesbog - Se mere om denne funktion i Microsofts introduktion.
- Opgaver - et opgavemodul til aflevering.
- Karakter - mulighed for at se elevers karakter
Opgavemodulet giver mulighed for elevafleveringer, men det sker alt sammen i generelkanalen, og der kan ikke opdeles i fag eller mapper.
Har I vores læringsplatform SkolePortal anbefaler vi, at I bruger den i stedet for opgavemodulet i et klasseteam. Derfor anbefales SkolePortal-kunder at oprette klasseteams af typen andet.
Vælger du Andet oprettes et team uden standardfunktionerne, som nævnt i første type. I stedet kan du tilføje SkolePortal som en fane, og herigennem udlevere opgaver, materialer, afleveringer og lave gruppearbejde. Du kan se her hvordan du tilføjer fanen SkolePortal.
Vælger du et team af typen Klasse, skal du nu navngive teamet og evt. lave en beskrivelse af teamet.
Vælger du i stedet at oprette "Andet" team, skal du også sørge for at vælge privat nederst i boksen.
Der skal nu tilføjes medlemmer til dit team. I typen Klasse skal du være opmærksom på, at du skal vælge mellem studerende og lærere til teamet. Medlemmer tilføjet under lærere har flere rettigheder end studerende (elever).
Har du valgt Andet, vil det se ud som herunder.
Når medlemmerne er tilføjet, er teamet oprettet og du kan arbejde videre i teamet.