Office365 Links
Links oversigten er opdelt efter kategorierne IT-afdelingen (kommunen), Skolen, Klasser og Privat.
Udvalgte brugere kan oprette linkspaneler med links i IT-afdelingen og Skolen – mens alle ansatte kan
oprette til klasserne og selvfølgelig i sin private linkssamling. Linkskategorierne vises også i oversigten i
rækkefølgen IT-afdelingen (kommunen), Skolen, Klasser og Privat.
Opsætning (lav nye linkpaneler og links)
Du tilgår opsætningen af Skolelinks ved at trykke Rediger øverst til højre, når du står i linksoversigten.
Oversigt hvad kan du efter du har trykket Rediger (Jf. billedet herunder)
1. Vælg samling hvori du ønsker at se hvilke paneler og links der befinder sig heri eller lægge nye
linkspaneler med links i. Vælges klasser, så vil du kunne se hvilke linkspaneler der ligger tilgængeligt
for den enkelte klasse.
NB. God ide at vælg den samling du ønsker at lægge nyt ind i inden du går videre!
2. Lav nyt panel
3. Tilføj link til eksisterende panel
4. Rediger eller slet et eksisterende panel
Tilføj nyt overordnet panel
Når du har valgt din samling, kan du nu tilføje nye overordnede paneler Nyt panel øverst til højre på
skærmen.
1. Giv dit panel et navn (”Forældre” i eksemplet her)
2. Samling angiver på hvilket niveau, det nye panel
skal vises. Du kan gemme i alle fire samlinger,
hvis du har rettigheder til det.
3. Under brugere bestemmes hvem, det nye panel
skal vises til. Du kan vælge mellem elever, lærere,
eller forældre.
4. Giv dit panel et ikon ved at klikke på
spørgsmålstegnet. Vælg et ikon fra ikon
oversigten eller upload dit eget ved at vælge
gennemse.
5. Slutteligt kan du vælge om panelet skal vises både i Aula og SkolePortal
6. Tryk OK. Det nye panel ligger nu som nyt panel under Skolesamlingen.
Tilføj nyt link til panel fra databasen eller opret dit eget
1. Udfor alle paneler kan der tilføjes links via +
2. Vælg et link fra databasen ved at søge på navne – rigtig mange gængse links forefindes allerede i
databasen og kan derfor fremsøges.
3. Klik på ikonerne udfor de links du ønsker at tilføje og du får beskeden at linket nu er føjet til panelet
Tilføje nye og egne Links til databasen
1. Vælg Nyt link.
2. Vælg opret nyt link
3. Udfyld nyt link.
- Giv dit nye link et navn. I dette eksempel et link til skolemælk bestilling forbeholdt forældrene
- Vælg hvilken adresse det digitale læringsmiddel eller link har. I dette tilfælde bruger vi
www.skolemælk.dk (kopier alternativt linket ind fra den side du gerne vil linke til, så er du sikker på,
du har den rigtige adresse) - Tilføj evt. en beskrivelse (Kort og præcis!)
- Hvis det valgte link er UNI-Login -baseret kan der med rette sættes flueben i ”ønskes som SSO-link
(Single sign-on link). Det vil sige, at brugerne bliver automatisk logget ind med deres UNI-Login på
dit link. - Giv linket et ikon (Vælg fra ikon databasen ved at trykke på ”?” hvis du ønsker dit eget billede skal
du klikke på Vælg fil og tilføje den ønskede billedfil)
Linket er nu tilføjet databasen og kan søges via friteksten, når du vælger samlingen ”Skole”, da det var her du tilføjede linket. Søg fx. på ’bruger’ og så kommer linket frem.
Du kan nu se det nye link i panelet til forældrene under skole. Husk på at det nye panel kun vil være synligt for de brugere som er valgt. I dette tilfælde forældrene.
Flyt rundt på paneler og links med drag and drop.
I de enkelte samlinger kan du flytte om på rækkefølgen af de enkelte paneler. Det gøres ved ikonet vist herover. Når du trykker på ikonet, så hold det inde og træk panelet op til den horisontale stiplede linje, det sted du ønsker det skal ligge, og slip så museknappen. På den måde kan du placere panelet efter vigtigheden for brugerne.
Hvis du ønsker at flytte de enkelte links, så klik på ikonet og træk det hen til det lille vertikale stiplede felt i det tilhørende panel, og slip så museknappen. Links kan kun flyttes rundt i det panel de tilhører.
Drag and drop virker naturligvis også på mobile enheder.
Til sidst trykker du afslut, og vil herefter vende tilbage til links-samlingen, hvor du og brugerne nu kan tilgå de links, I ønsker at benytte jer af. Husk igen på at det nye panel her kun vil være synligt for de brugere som er valgt. I dette tilfælde forældrene.
Kommentarer
0 kommentarer
Artiklen er lukket for kommentarer.