Spær bruger - elev eller ansat
Ledelsen kan benytte sig af funktionen "Spær brugeren" på Kodeskift.dk, hvis en elev er blevet kompromitteret eller på anden måde har afsløret sin kode overfor uvedkommende.
Er der tale om en ansat, som forlader organisationen med øjeblikkelig virkning, kan dennes konto også spærres med det samme. Det lukker for den ansattes adgang til f.eks. Office 365- eller Google Workspace-løsninger serviceret af EasyIQ.
Når "Spær brugeren" udføres, kan brugeren ikke låse sig selv op igen. Heller ikke med NemID/MitID.
Brugeren spærres samtidig i EasyIQ Microsoft 365 og EasyIQ Google Workspace.
Den som spærrede brugeren, eller en anden med samme rettigheder, kan som de eneste fjerne spærringen igen.
Det logges hvornår og af hvem disse operationer udføres.
Organisationens administrator på Kodeskift.dk kan spærre ansatte og elever.
Klasselærere kan spærre elev fra egen klasse.
Sådan spærrer du en elev eller ansat
- Log på www.kodeskift.dk
- Vælg enten elever eller ansatte i menuen
- Skriv brugerens unilogin i søgefeltet.
- Når du har fundet brugeren, trykker du på brugerens navn.
- Et nyt vindue åbner og du får flere muligheder; Lås brugeren op, Spær Brugeren og Nulstil adgangskode
- Vælg "Spær brugeren" - tjek boksen af med teksten "Jeg er indforstået med hvad der sker når brugeren bliver spærret."
- Tryk på den grønne "Spær bruger".
- Nu er brugeren spærret.