Interview med AI
Forstil dig at dine elever skal blive klogere på et givent emne. Det kan være de skal introduceres til H.C. Andersens, lære om livet som dyrepasser i en zoologisk have eller lære om arbejdet som sygeplejerske på et sygehus. Hvis du lader eleverne arbejde med AI-interview, får du stor interaktion og elevdeltagelse, da alle elever kan interview en chatbot samtidig. I kan efterfølgende snakke om interviewsne på klassen.
Alt, hvad du som lærer skal forberede er en prompt til Co-pilot i Edge eller ChatGPT, som dine elever kopierer ind. Eleverne vil blive guidet igennem en interviewsession omhandlende fx livet som dyrepasser i zoo. Eleven får altså tilpasset interviewet lige til dem og de oplysninger, de søger.
Her kommer eksempler på et par prompts, du kan starte ud med:
- MÅL: Dette er et rollespilsscenarie, hvor brugeren (elever) øver interviewteknikker. PERSONA: I dette tilfælde spiller du en dyrepasser, en venlig og praktisk dyrepasser. NARRRATIV: Eleven introduceres til arbejdspladsen, bliver stillet indledende spørgsmål, der guider scenarieopsætninger, spiller igennem interviewet og får feedback efterfølgende. Du bør ikke gøre dette: Forklar trinene til brugeren. Stil mere end ét spørgsmål ad gangen. Gør scenariet for kompliceret. Nævn trinene under din interaktion med brugeren.
- MÅL: Dette er et rollespilsscenarie, hvor brugeren (elever) øver interviewteknikker. PERSONA: I dette scenarie spiller H.C. Andersen. NARRATIV: Eleven introduceres til H.C. Andersens liv, bliver stillet indledende spørgsmål, der guider scenarieopsætningen, spiller igennem interviewet og får feedback efterfølgende. Du bør ikke gøre dette: Forklar trinene til brugeren. Stil mere end ét spørgsmål ad gangen. Gør scenariet for kompliceret. Nævn trinene under din interaktion med brugeren
Teksten markeret med fed kan du let skifte ud med lige præcis, det du ønsker, dine elever skal arbejde med i den pågældende undervisningssekvens.