AI som alternativ til googlesøgning - særlig relevant for elever i skriftsproglige vanskeligheder
Er kunstig intelligens ordblinde elevers nye bedste ven? Er det snyd at bruge AI til opgavebesvarelser? Dette er blot to af mange spørgsmål, der presser sig på i forbindelse med anvendelse af AI i grundskolen.
AI-skeptikerne vil helt klart svare: "Nej, AI er IKKE ordblinde elevers nye bedste ven", og "JA, det er snyd at bruge AI til opgavebesvarelser.
AI-optimister vil derimod have en anden tilgang og vil svare: "JA, AI er ordblinde elevers nye bedste ven, da chatbotten kan hjælpe eleverne med at strukturere, opsummere og forstå komplekse områder, som eleverne ellers ville have svært ved at mestre grundet deres vanskeligheder." Yderligere vil anvendelse af AI til opgavebesvarelser ikke blive opfattet som snyd, men som netop den hjælp og stilladsering, der medfører at eleven oplever succes og læring.
AI som alternativ til googlesøgning
AI kan fx anvendes som alternativ til en google søgning. Forestil dig, at du skal finde information omkring Slaget på reden. På Google vil du skrive:
og en lang række af forskellige søgemuligheder vil komme frem. Disse kan være rigtig svære at navigere i særligt for elever i skriftsproglige vanskeligheder.
Anvendes AI, fx Co-Pilot i Edge browseren, får du en helt anderledes form for hjælp:
Her er promptet med: "Forklar Slaget på Reden til en 12-årig." og "Jeg er 12 år, Kan du forklare mig om Slaget på Reden?" Når Co-pilot sættes i arbejde ud fra en sådan prompt, vil chatbotten automatisk søge på dokumenter, der henvender sig til børn. Selve sorteringsarbejdet med at læse forskellige kilder kan altså springes over. Dette er en kæmpe hjælp for elever i skriftsproglige vanskeligheder, da de kommer direkte til essensen.
AI-skeptikerne vil måske sige, at dette er snyd, men hvis kunstig intelligens anvendes med omtanke samtidig med at man er kildekritisk og bruger sin kritiske sans, er det egentlig blot en hjælpende hånd.